Vélemény - Pro&Kontra - Gaura Ágnes: Embertelen jó

Fülszöveg

 

Vajon mit kotyvaszt két vámpírizálódott vegyész egy poszt-apokaliptikus világban? Mit keres egy zombi angyal ott, ahol már senki sem hisz a jóban? Mennyire hasznos egy tünde, ha sorozatgyilkos után kell nyomozni egy vámpírok- és emberlakta városban? Hogyan néz ki egy újságcikk, ha épp egy vámpír szerkesztő keze karmai közé kerül?

A fantázia misztikus tereibe pillantás mindig a saját világunkról mesél, függetlenül attól, hogy vámpírok, tündérek, angyalok, vagy épp a Pokoli Dimenzió teremtményei kerülnek fókuszba. A nagy sikerű Borbíró Borbála-sorozat szerzője ezúttal a novelláin keresztül mutatja meg mindennapjaink fantasztikumát és abszurditását – múltban, jelenben és jövőben egyaránt. Alternatív világokban játszódó elbeszélései az emberi természetről mesélnek; Moszkva-téri történetei jelenkorunk pokoljárását mutatják; sci-fi szövegei pedig makacsul az emberre, és nem az őt körülölelő tudományra és idegen világra összpontosítanak. A kötetet a Boriverzum írásai teszik teljessé, a régi novellák mellett új színekkel gazdagítva a sorozat történéseit.

Embertelen és jó – ilyen ez a világ, amiről Gaura Ágnes ír, hol a tőle megszokott humorral, hol egészen új hangot mutatva olvasóinak.


Műfaj: szórakoztató irodalom, novella
Kiadó: Delta Vision, 2015.
Oldalak száma: 240oldal
Eredeti cím: Embertelen jó
Saját, dedikált példány
Beleolvasni a kiadó honlapján (itt) és az író oldalán (itt) tudsz (7 oldal)

Vélemény


Nos, a helyzet az, hogy én sem szerettem sosem a novellákat, mert túl rövidek, én pedig szeretek elmerülni egy-egy történetben... Meg akarom ismerni a világot, fel akarom térképezni a szereplők jellemet, meg akarok lepődni, döbbeni vagy rettegni. Persze az igazán jó novellák pont arról ismerszenek meg, hogy azt a pár oldalt elolvasva mégsincs hiányérzete az olvasónak, de ilyet nem könnyű találni...





A helyzet az, hogy én sosem szerettem a rövid történeteket. Nagyon kevés azon könyvek száma, amik 500 oldal alatt vannak és tetszenek nekem. És még kevesebb azon könyvek száma, amikben novellák vannak és tetszenek nekem. Épp ezért nem is csodálkozom azon, hogy ez a könyv engem összességében nem tudott megfogni. Túl gyorsan vége lett mindennek, amely történetek tetszettek azoknak gyorsan vége lett, amelyek pedig nem, azoknak is. Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy a véleményem megváltozott volna az írónőről, szerintem Gaura Ágnes nagyon tehetséges és humoros írónő. Csupán azt mondom, hogy most elolvastam az első könyvét, amelyik nekem összességében sajnos nem jött be. Voltak a novellák között olyanok, amik kifejezetten tetszettek, például az Embertelen jó, a Bőrkabát vagy a Szépségek és szörnyetegek, de sajnos akadtak olyanok is (főleg az egypercesek), amelyekkel nem igazán tudtam mit kezdeni. Szóval, ha úgy nézzük, 3 ami nagyon bejött, egészen jó arány ahhoz képest, hogy nem vagyok oda a novellákért.




Ez az a pont, amivel nem tudunk mit kezdeni egy novellás kötetnél, hiába gondolkodom, nem tudom, mi legyen vele... Talán jóindulattal megadom a max. pontot én is, mert igazság szerint egyik történetbe sem tudok belekötni
Logikus történetvezetés: 5 / 5


Egy novelláskötetről beszélünk sok-sok történettel. Alapvetően nem volt ilyen téren bajom egyik történettel sem.
Logikus történetvezetés: 5 / 5

Voltak rövid, egyoldalas és hosszabb novellák is. A rövidek is visszaadták azt a hangulatot, azokat az érzéseket, amit az író át akart adni, de természetesen a hosszabbak jobban bejöttek. De a novellák már csak ilyenek... Néha hagyni kell gondolkodni az olvasót, nem kell mindig mindent a képébe tolni
Vastagság, terjedelem: 4 / 5


Rövidek és kicsik. Tudom, a novelláknak pont az a lényegük, hogy nem sokszáz oldalasak, mivel akkor elveszítené novellaságát, ezzel együtt bosszantó, hogy kb. pont akkor fejeződik be a történet, amikor izgalmassá kezd válni, vagy kíváncsi lenne az ember a következményekre. Nekem kevés volt.
Vastagság, terjedelem: 3 / 5

És pont itt van nekem is a problémám, a rövidekkel bizony nem sok mindent tudtam kezdeni, de mint írtam, a novellák nem az én világom, ezt rójuk fel az én hibámnak.
Viszont voltak nagyon is élvezhető, rövidke olvasmányok, természetesen Bori vitt mindent a már megszokott könnyedségével, de szerettem még a western és sci-fi részt is, a Moszkva téri történetek pedig mélyen megérintettek.
Élvezhetőség: 4 / 5


Volt néhány történet, ami nagyon jó volt és élvezetes, meg volt egy pár szintén élvezhető, és jó pár, ami nekem nem jött be.
Élvezhetőség: 3 / 5

Gaura négy részre osztotta a novelláskötetét, négy nagyon különböző negyedből épül fel a könyv. Borit már ismerhetjük a regényekből, de szerintem a többi három negyed is jól sikerült és jól állt az írónőnek, én el tudok képzelni más stílusú regényt is két Bori között, egészen biztos, hogy beleolvasnék azokba is (ha majd egyszer lesznek, mert gondolom lesznek. Előbb-utóbb)
Történet, karakterek, világ: 4 / 5


Ugyanúgy néhány történet nagyon jó volt, néhány nem jött be, Némelyik karakter nagyon összetettre sikeredett, némelyiken meg lehetett érezni, hogy csak töltelékkarakter.
Történet, karakterek, világ: 3 / 5

Édesapám kilőtte fűnyíróval az autó egyik ablakát, így amíg vásároltak, kellett valaki, aki vigyáz az autóra... Én lettem az... A könyv kétharmadát el is olvastam addig, amíg el voltak :) Azt hiszem, az a jó a novellákban, hogy ha az egyik annyira mégsem tudott megérinteni, akkor gyorsan túl lehet rajta esni és belevetni magunkat a következőbe :)
Letehetetlenség: 4 / 5


Számomra azon részeket leszámítva, amik tetszettek, nem volt egy letehetetlen könyv.
Letehetetlenség: 2 / 5

Nagyon örültem a "kis" bevezetőnek, bevallom, én örültem volna, ha kicsit hosszabb, mert jó volt olvasni az író saját gondolatait, a miérteket.
A borító csodaszép, elgépelések akadnak, a Kentaurszív pedig elgondolkodtatott, az ember szíve a mellkasában van, de a lovaké az első lábaknál. A kentauroknak van szíve??? :D
Szerkesztés: 5 / 5


Szépen összerakott, kényelmes fogású, érdekes borítójú könyv.
Szerkesztés: 5 / 5

Összesen: 26 / 30


Összesen: 21 / 30

A másik fél nincs túl jó véleménnyel a novellákról, de azt azért elárulom, hogy a könyvhéten vettünk egy másik novellás kötetet is egy másik kiadónál (más szerzőktől), szóval az biztos, hogy Gaurának nem sikerült elrettentenie egyikünket sem, és ez mindenképpen pozitív.
Még az is lehet, hogy majd egyszer megérünk a feladathoz és mindenhol a novellásköteteket keressük, de ha így lesz, akkor ez itt, ezzel kezdődött :)
Ha kíváncsiak vagytok, a kiadó blogján elolvashatjátok a Bőrkabát c. novella elejét (ami nem meglepő módon a Boris sorozat Bélájáról szól, illetve Gauránál (itt) találhattok egyebeket is :)

Érezhetően nem én voltam itt a célcsoport, a már említett okok miatt. És ha összességében nézem a könyvet, akkor nem volt rám túl nagy hatással. De ezt szerintem nem lehet összességében nézni, mivel nem egy történetről van szó. Tulajdonképpen ez az alapvető bajom a novellákkal. Nagyon jónak kell lennie ahhoz, hogy ilyen rövid terjedelem mellett meg tudja fogni az olvasót. És itt volt néhány, aminek ez sikerült. Ami szerintem egy olyan embernél, mint én, aki alapvetően nem szimpatizál a novellákkal, nagy teljesítmény.



Nincsenek megjegyzések: