Vélemény - Pro&Kontra - Michael J. Sullivan: Trónbitorlók

Fülszöveg


Végeztek a királlyal. Kerestek két bűnbakot. Rosszul választottak.


Ez a könyv nem a legyőzendő, ősi gonoszról vagy egy bosszúálló árváról szól, csupán két fickóról, akik rossz időben rossz helyen találták magukat… Royce Melborn a hétpróbás tolvaj, és kardforgató társa, Hadrian Blackwater Riyria fedőnéven cselszövő nemesek veszélyes és lehetetlennek tűnő megbízásait vállalja el, amivel messze földön hírhedté váltak. Mígnem egy legendás kard ellopása ürügyén csapdába csalják őket, hogy bűnbakként rájuk fogják a király meggyilkolását. A kivégzés elől csak úgy szabadulhatnak, ha végére járnak a királyokat és királyságokat porba sújtó ősi rejtélynek…

A Trónbitorlók a magával ragadó Riyria-krónikák első kötete. A hatkötetes sorozatot írója egyetlen, eposzi magaslatokra törő történetként alkotta meg, amit külön epizódokra bontott. A cselekményszálak egybefonódnak, de minden egyes kötet a saját történetét meséli el, és külön, kerek egészként is élvezhető. Az eredetileg magánkiadásban megjelent sorozatra felfigyelt egy nagy kiadó is, és az új kiadás révén az utóbbi évek legsikeresebb új fantasy-jévé vált.



Műfaj: szórakoztató irodalom, fantasy
Kiadó: Fumax, 2012.
Oldalak száma: 342 oldal
Eredeti cím: Theft of Swords / The Crown Conspiracy
Saját példány (nyereménykönyv)
Riyria-krónikák 1. kötete
Beleolvasni a kiadó honlapján (itt) tudsz (44 oldal)

Vélemény


Nagyon kíváncsi voltam erre a könyvre, így nagyon örültem, amikor megnyertük - bár kicsit sok idő telt el, amíg én is lekaptam a polcról. Amikor viszont ez bekövetkezett, egyhuzamban elolvastam a könyv kb. negyedét, majd más miatt kicsit ismét háttérbe került: otthon a nagy könyveket szoktam olvasgatni, ez meg pici, női táskába való könyv, így tartogattam, hogy legyen vonatoztatni. (Plusz közbejött egy kis olvasásundor is, nademindegymost).

Szóval az elejét gyorsan ledaráltam, majd egy szünet után gyorsan be is fejeztem a könyvet.




Azt el kell ismernem, hogy a könyv a kezdetektől pörgős, és gyorsan halad. Könnyű olvasni és leköti az embert.

Mégis kicsit szétszórtnak tűnt a történet, kicsit felületesnek. Bár lehet nem ez a jó kifejezés rá. A két főszereplő sem igazán tudta megkedveltetni magát velem, a hercegről, illetve új királyról már nem is beszélve.

Aki legérdekesebb lett volna számomra, az a hercegnő, de ő meg kifejezetten keveset szerepelt.

Félreértés ne essék nem volt rossz és tetszett is, kíváncsi vagyok a folytatására, de kedvenc, az biztos nem lesz belőle.






Több szálon indult a történet, később szépen "összetalálkoztak". Van elvarratlan szál is, gondolom majd valamelyik későbbi kötetben lesz fontos szerepe.
Logikus történetvezetés: 5 / 5

Van egy két dolog amire eddig nem kaptunk választ de ezt egyelőre nem a logikátlanság számlájára írom, hanem inkább arra, hogy valamilyen nagy, a sorozatot átívelő cselekmény szálainak a kezdeményei voltak, amikre csak később kapunk majd választ.
Logikus történetvezetés: 5 / 5

Nagyjából rendben van, zirka 300 oldal, gyorsan "kivégezhető"
Vastagság: 5 / 5

Nem volt bajom a vastagsággal, nem volt az, hogy várom a végét már, de nem is bántam, hogy befejeződött.
Vastagság: 5 / 5

Az elejét ugyebár gyorsan elolvastam, tetszett a pörgős cselekmény, aztán nekem valahogy leült az egész, a könyv második fele már annyira nem győzött meg. Jó volt így is persze, de többet vártam. Nem kötött már le annyira.
Élvezhetőség: 4 / 5

Nem rossz, pörgős, de nem az igazi, bár lehet, ez a nem túl szimpatikus karakterek miatt volt.
Élvezhetőség: 4 / 5

A világ elég egyszerű, elfek, minimális mágia, amúgy pedig középkor-fíling.
A két legerősebb karakter természetesen a Riyria, vagyis a két mestertolvaj-bérgyilkos. Nem mondom, hogy megkedveltem őket (inkább csak az elején élveztem a beszélgetéseik stílusát), de szerethetőek. Főleg az optimizmusuk miatt, és mert soha nem adják fel.
Történet, karakterek: 4 / 5

A történet kicsit egyszerű egyelőre, a karakterek pedig unalmasak, nem nem is ez a jó szó, inkább az, hogy sablonosak. Aki pedig érdekes lenne, az nincs kifejtve rendesen, pl. a hercegnő, a mágus, de a főhős titkos szerelme, a helyi madame is, akiről csak említés szintjén van írva.
Történet, karakterek: 3 / 5

Az elejét szerettem, utána már letehető lett, de nem vészes.
Letehetetlenség: 4 / 5


Amikor kedvet kaptam, olvastam, és akkor jó is volt, de nem éreztem sokszor késztetést arra, hogy elővegyem, és nem éreztem azt sem, hogy most még el kell olvasnom 15 oldalt, mert olyan izgalmas rész van, amit be akarok fejezni és addig nem tudom letenni.
Letehetetlenség: 3 / 5

A borító szép, bár túl sok fantázia nincs benne. A könyvvel egyébként minden rendben, vállalható.
Szerkesztés: 4 / 5

A könyv maga nem rossz, sem a belseje, sem a külseje, a borító annyira nem tetszik, de nem vészes, illetve eléggé sérülékeny, de hát láttunk már ilyet. Amúgy nincsen vele más baj szerintem.
Szerkesztés: 4 / 5

Összesen: 26 / 30


Összesen: 24 / 30

Ha valahol "összetalálkozunk" a folytatással, és az nagyon fog nekünk integetni, hogy vigyük haza, akkor elképzelhető, hogy elolvassuk a folytatásokat, de nem töröm magam össze a megszerzése miatt.

Tényleg nem rossz könyv, de olyan érzést hagyott bennem, mint egy egyszerű, könyv, ami nem sorozat része. Elolvastam, jó volt, de nem keltette fel a figyelmemet a folytatásokra.
Kíváncsi vagyok a folytatására, de nem töröm magam nagyon miatta, hogy megszerezzem, mert van sok más könyv, amikre jobban kíváncsi vagyok. 

Tehát végső soron a "jó jó, de azért nem az igazi" érzés kerített hatalmába, mikor elolvastam ezt a könyvet, és ennek függvényében is ajánlom másoknak, egy szórakoztató kalandkönyv ez, de egyelőre nem látok benne többet.

Nem bántam meg, hogy elolvastam, és aki az ilyenek kalandregényeket szereti, szerintem ő sem fogja.


Idézetek

Pár kedvet hozó, vagy éppen elrettentő idézet, véletlenszerűen. És Spoilermentesen!


"Amíg nyeregbe szálltak, Myron lehajtotta a fejét, és egy halk imát mormolt.
– Tessék – mondta Hadrian Royce-nak –, Maribor is velünk lesz. Most már megnyugodhatsz.
– Az igazat megvallva – javította ki Myron félénken – a lovakért imádkoztam. De elmondok majd értetek is egy imát – tette hozzá sietve.
"



"Royce helyeslően bólintott. – Ruházzatok be számszeríjakra! Legközelebb maradjatok a helyeteken, és elég, ha távolról beleereztetek egypár számszeríjvesszőt a célpontok mellkasába. Ez a beszélgetősdi csak baromság. 

– Royce! – feddte meg Hadrian."

"– Nézzétek! – kiáltott fel hirtelenjében Myron az istállóra mutatva. A hirtelen kitöréstől mindhárman riadtan rándultak össze.
– Egy barna ló! – mondta döbbenten a barát. – Nem tudtam, hogy van belőlük barna is.
– Mar szerelmére, maga szerzetes! – Alrik hitetlenkedve csóválta a fejét, és két testőre is hasonlóképpen cselekedett.
– Tényleg nem tudtam – válaszolta szégyellősen Myron. Az izgatottsága azonban nem csillapodott, ahogy hozzátette: – Milyen színűek vannak még? Van belőlük zöld? Kék? Úgy, de úgy szeretnék látni egy kék lovat!
"



"– Nem is válhat királlyá az, aki nem képes meggyőzni másokat arról, hogy az élete többet ér az övéknél."

"– Emlékeztess rá, hogy dicsérjem meg őfelségét, amiért ilyen tiszták a csatornái! – hozta szóba az egyikük gúnyolódó hangon.
– Legalább a trutymák melegebb, mint a folyó – válaszolta a másik.
– Ja, kár hogy az év leghidegebb napja van. Miért nem a nyár közepén történik ez velünk?
– Az biztos, hogy melegebb lenne, de belegondoltál, hogy milyen szagok terjengenének?
– Ha már szóba kerültek a szagok, szerinted nem értünk már lassan oda a konyhához?
– Te vezetsz, egy hangyányit sem látok.
"


"A legendák igazat beszéltek; a grófnő gyönyörű volt, és jó pár évvel fiatalabb is férjénél, lenyűgözően karcsú, és hosszú aranyhaja úgy hullott vállára, ahogy emberek közé sose ment volna vele. Most már értette Hadrian, miért őrizte feleségét oly féltékenyen a gróf. 
– Atyavilág! – súgta Myron Hadriannek, miközben a nyeregben mocorgott, hogy jobban szemügyre vehesse. – Még csak nem is gondolok a lovakra, amikor őt látom."



Képek


Michael J. Sullivan

bolgár borító

cseh borító

angol borító

spanyol borító

holland borító



Riyria by Sarctic
sarctic.deviantart.com/art/Riyria-384991614

Riyria by ArtofthePainter
artofthepainter.deviantart.com/art/Riyria-369313044

Hadrian by black-cataclysm
black-cataclysm.deviantart.com/art/Hadrian-419593480


Nincsenek megjegyzések: