Vélemény - Pro&Kontra - Catherynne M. Valente: Marija Morevna és a Halhatatlan

Fülszöveg

Marija Morevna gyerekkorában tanúja lesz annak, ahogy madárból emberré változott jóképű fiatalemberek feleségül veszik a nővéreit. Amikor pedig lassan feltárul előtte az orosz mítoszok láthatatlan világa, érte is eljön Halhatatlan Koscsej – hogy nagy hatalmú mesebeli lények és törékeny emberek játszmájának, sodró lendületű történetének részese legyen.

Műfaj: szórakoztató irodalom, fantasy (mythpunk)
Kiadó: Ad Astra, 2012.
Oldalak száma: 368 oldal
Eredeti cím: Deathless (angol)

Vélemény


Súlyos, komor hangvételű könyv az orosz mitológia könnyedségével keverve, az írónő gyönyörű fogalmazásában (a fordításért pedig külön köszönet).

Találkozunk szerelemmel, bánattal, élettel, halállal, boldog, ártatlan gyermekkorral, a világháború borzalmaival – csak arról szól, mint maga az élet, nem több annál.
Utálom. Szeretem.
Kedvenc.
Újraolvasásra ítélve.

Azt hiszem, sosem felejtem el azokat az érzéseket, amiket okozott…

Ez egy nehéz könyv, és nem könnyű olvasni. Komoly mondanivalója van és senki ne számítson túl sok vidámságra benne, annál több szép fogalmazásra, komoly hangvételre, és a háborúban szenvedés meglehetősen nyers megfogalmazására. Tudom ez engem ír le, de szinte a végéig nem értettem hova tart az egész könyv, még mikor a végére értem is csak néztem magam elé, hogy akkor ez mi volt. Ezt a könyvet nem ítélheted meg amíg nem ülepedik legalább egy kicsit, amíg nem látod át az egészet. A maga nemében nagyszerű könyv és bár elcsépelten hangzik, de valóban lehet azt mondani, hogy ez a könyv a lélekhez szól. 

Mivel az egész könyv az orosz mitológiára, népmesékre épül, így földhözragadt, realista dolgokat ne keressetek benne! Ennek ellenére tökéletesen megállja a helyét a realitás talaján. Minden szava igaz...
Logikus történetvezetés: 5/5

Logikusan elmesélt szép történet, annak ellenére, hogy tele van mesei, mitológiai alakokkal.
Logikus történetvezetés: 5 / 5

Nem volt húzva-vonva, én még nagyon sokáig tudtam volna olvasni... Persze így volt jó, nem lehet a végtelenségi húzni, akkor akármilyen jó is, az ember kicsit megunja.
Vastagság: 5/5

Bár 400 oldal alatt van a könyv, de mégis kicsit soknak éreztem, valószínűleg cselekménydúsabb könyvekhez vagyok szokva 
Vastagság: 4 / 5

Nem mondom, hogy nem akartam néha félretenni, mert annyi volt benne a bánat, a szomorúság, hogy már kezdtem besokallni, de mégsem hagyta magát...
Élvezhetőség: 4/5

Élvezhető, bár egész más, mint bármi, amit eddig olvastam, nem lehet azt mondani, hogy ne élveztem volna, bár tény, hogy nem úgy, ahogy egy kalandregényt élvez az ember.
Élvezhetőség: 4 / 5

Csodaszép metaforák és hasonlatok gyűjteménye orosz népmesékkel fűszerezve, ugyanakkor lemoshatatlanul komor és súlyos történet. Hangulat kell az olvasásához, az biztos, de kár lenne kihagyni!
Történet: 5/5

Nem tudom mennyi a mese, és mennyi a történet, vagy hogy hol kezdődik az írónő fantáziája, és hol a valóság árnyéka. Nagyszerű mese, egyedülálló a maga nemében.
Történet: 5 / 5

A munkahelyemen is olvastam (oké, csak egyszer), de pssszt! :)
Letehetetlenség: 5/5


Nagyon hangulat kell az olvasásához, és aki könnyen lesz depressziós vagy rossz passzban van, annak nem is ajánlom olvasni. Nekem nem olvastatta magát, de mikor kézbe vettem szívesen olvastam.
Letehetetlenség: 3 / 5

Szép borító, igényes kötés és kiadás, fantasztikus fordítói munka... Első Ad Astrás könyvünk, de nem vették el a kedvünket ;)
Szerkesztés: 5/5


A könyv kidolgozására panasz nem lehet, de nekem a borító nem tetszik, sokkal jobb lett szerintem a lengyel kiadásé.
Szerkesztés: 4 / 5


Összesen: 29/30


Összesen: 25 / 30

Nem ismerem az írónő munkásságát, megmondom őszintén, nem is tudom, hogy akarom-e ismerni, mert annyira csodaszép volt Marija Morevna története, hogy attól félek, ennél jobb már nem is lehet...
Kötelező irodalom minden felnőttnek!
Minden olyan embernek bátran ajánlom, akik szeretik a komoly hangvételű, sokszor nyomasztó, de szép történetű könyveket.


Idézetek

Pár kedvet hozó, vagy éppen elrettentő idézet, véletlenszerűen. És Spoilermentesen!



Senki nem ugyanaz, mint aki volt a szerelem előtt.


Mása, a férfiak nem erre valók. Mindig azt akarják, hogy dolgozz, amikor épp nem édesíted meg ágyba zuhanásukat a nap végén



Nem olyan rossz ez, kedvesem. Halottnak lenni. Olyan, mint élőnek lenni, csak hidegebb. A dolgok ízetlenebbek. Kevésbé érezhetőek. Apránként elfelejted, ki voltál. Nincs sok szeretet, de van sok vodka és emlékezés. Mint egy egyetemi találkozó, de a sütemények és torták porból vannak. És mindig dúl a háború. De korábban is mindig dúlt, nem igaz?


Ilyen minden csábítás. Egy ajándékként felajánlott, masnival átkötött emberi akarat.


Iván te nem értesz minket. Egy házasság bizalmas dolog. Saját, vad törvényei, titkos történetei és barbárságai vannak, és ami a házsastársak között folyik, az kívülállók számára érthetetlen. Rettenetesnek, komornak tűnünk a szemedben, és azt látod, hogy hullik a vérünk, de ami kettőnk között van, azért megküzdöttünk, épp olyanná tettük, amilyennek szerettük volna, épp olyan színűvé és alakúvá.


A nagy háború okai számosak voltak. A tudásra szomjazó diáknak először tisztában kell lennie azzal, hogy amikor a világ ifjú volt, csak hét dolgot ismert: vizet, életet és halált, sót, éjszakát, madarakat és egy óra hosszát. Ezeknek a dolgoknak mind akadt egy cárjuk vagy cárnőjük, s a Halál cárja és az Élet cárja uralkodtak a többi felett.


A háborús történet fekete űr. Az egyik oldalán ott az előtte, a másik oldalán ott az utána, és ami a kettő között van, az csak a holtaké.


Ó, kegyetlen leszek hozzád, Marija Morevna! Elakasztja majd a lélegzeted, milyen kegyetlen tudok lenni. De megérted, nem igaz? Elég okos vagy. Én követelődző teremtmény vagyok. Önző, kegyetlen és a végletekig ésszerűtlen. De a szolgád is. Amikor éhezel, megetetlek; amikor megbetegszel, ápollak. A lábad elé fekszem; mert a szerelmed, a csókjaid előtt megalázkodom. Csak előtted leszek gyenge.


Mása, figyelj rám! A szépítőszerek az akarat meghosszabbításai. Mit gondolsz, miért festik magukat a férfiak, amikor háborúba indulnak? Amikor én úgy festem ki a szemem, hogy a leves színéhez illő legyen, nem azért teszem, mert nincs jobb dolgom, mint apróságok miatt aggódni. A szemfesték azt mondja: Ide tartozom és nem tagadhatsz meg. Amikor a számat olyan vörösre festem, mint a gyűszűvirág azt mondom: Gyere ide, te hím! A párod vagyok, és nem állhatsz ellen nekem. Ezeket mondom, és a világ hallgat rám, Mása. Mert a mágiám van olyan erős, mint bárki karja. És soha nem tagad meg senki.





Képek





Nincsenek megjegyzések: